Kávový byznys si rodina Lavazza drží už 118 let

Příběh světoznámé značky kávy Lavazza začal před 118 lety v italském Turíně.

Turínský obchodník a otec devíti dětí Luigi Lavazza vlastnil obchod s potravinami. Nemínil však zůstat jen obyčejným obchodníkem. Jeho ambice byly mnohem větší a souvisely s podnikáním. Nebál se rizika ani půjček a tak už o dva roky začal v obchodě pražit vlastní kávu. Má unikátní a zcela novou chuť, míchají se v ní zrnka různého druhu a původu. Značka

Lavazza začíná psát svou historii.

Původní tři zaměstnanci se rozrůstají na čtyřiceti. Rodinný duch firma nabývá během 1. světové války. Dělníci jsou na frontě a majitel Lavazza zaměstnává své syny a dcery. Po válce se specializací firmy stává cukr, olej a pražená káva. Aby stoupla produkce, kupují pražící stroj. Již následující rok se Lavazza stává největším italským dovozcem kávy a pražírny.

Po dvaceti letech od svého založení měla Lavazza všechny znaky lídra na trhu – nové zařízení i technologii. Začala používat pergamenový papír, čímž bylo možné kávu skladovat i několik dní a zároveň uchovat její vůni. Prodej kávy prudce stoupl. Když zakladatel firmy dovršil 74 let, své podíly ve firmě převedl na tři syny. Ti se museli zavázat, že podíly vždy zůstanou v rodině.

Luigi Lavazza zemřel v roce 1949 jako 89letý. Po 2. světové válce vzniklo první logo firmy. Prodej označených sáčků znamenal začátek budování značky a reklamy v rádiích a novinách. V roce 1965 otevřeli při Turíně největší pražírnu kávy v Evropě. O šest let přišla Lavazza na trh jako první a jediná s vakuovým balením kávy do sáčků s hliníkovou fólií. Tento tah byl velmi úspěšný. Bylo to levnější než balení do plechovek.

Lavazza při své reklamě začala v sedmdesátých letech spolupracovat se známými hereckými či pěveckými hvězdami. Mezi prvními to byly Monica Vitti, Bud Spencer či Luciano Pavarotti. V osmdesátých letech se Lavazza začala prosazovat na zahraničních trzích, dostala se i Na Slovensko. První zahraniční pobočka vznikla ve Francii nedaleko Paříže. Dnes jich má Evropě šest a jednu v USA. Prostřednictvím distributorů je však Lavazza přítomna ve více než 80 zemích světa.

V roce 1989 se firma začala věnovat i oblasti kávovarů. Při stoleté měla 1500 zaměstnanců, pět továren a 250 druhů výrobků. V roce 1996 otevřeli první kavárnu Lavazza a nachází se v Turíně přesně na místě, kde Luigi Lavazza v 19. století, odstartoval svůj kávový byznys. Dnes, firmu vede již čtvrtá generace potomků Luigi Lavazza. Zaměstnávají přes dva tisíce lidí a denně vyprodukují 370 tun kávy. Podle firemních údajů jen v Itálii vzrostla spotřeba kávy na 300 000 tun.

Z dvacet milionů rodin, které pijí v Itálii kávu, až 16 milionů si kupuje kávu Lavazza.