Spotřeba klasické pražené kávy versus instantní

Peníze které každý čech v průměru utratí ročně za kávu v obchodech rostou a v posledním roce se přiblížily pěti miliardám korun. Češi, kteří byli dlouhá léta zvyklí pít mletou kávu a připravovat ji na klasického turka, přicházejí na chuť instantním kávám. Zatímco prodej rozpustné kávy roste, odbyt pražené kávy klesá. Vyplývá to ze statistik i vyjádření výrobců a obchodníků. Hodnota prodeje kávy v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím (bez započtení prodejen Makro) od loňského února do letošního ledna meziročně vzrostla o zhruba 400 milionů korun na 4,845 miliardy korun. Hodnota prodejů pražené kávy se od loňského února do letošního ledna zvýšila o 5,5 procenta a u instantní o 9,6 procenta. U obou druhů kávy se cenová hladina meziročně zvýšila o 10,2 procenta, na což mělo vliv i předloňské zvýšení DPH.

Každý Čech loni podle statistik vypracovaných společností Tchibo Praha vypil v průměru 382 šálků kávy, kterých bylo ve srovnání s rokem 2008 o tři více.

Objem prodeje kávy v kilogramech ale od loňského února do letošního ledna meziročně klesl o 2,3 procenta na 20.361 tun. „Pokles byl způsoben nižšími prodeji pražené kávy, jejíž objemové prodeje poklesly o 5,4 procent. Naopak mezi Čechy narůstá obliba instantní kávy, která si v meziročním porovnání polepšila o 3,8 procenta,“.

Rostoucí obliba instantní kávy je dlouhodobě tažena nejen segmentem rozpustné kávy, ale i takzvaných instantních mixů prodávaných pod názvy 2 v 1, 3 v 1 či Latte, které získávají podíl na trhu na úkor kapučín.

Postupný příklon Čechů k instantním kávám sledují rovněž obchodníci. Zrnková nebo mletá káva ale stále zaujímá necelou polovinu prodejů a instantní káva zhruba 40 procent.

Celý trh kávy v objemu meziročně klesá, je tažen dolů největším segmentem, praženou kávou. Za poklesem spotřeby pražené kávy lze vidět rostoucí spotřebitelské ceny, spíše než ekonomickou krizi. Naopak spotřeba dražší kávy roste. Meziročně vzrostl firmě prodej rozpustné kávy, ale také instantních kávových specialit.

Podle ní si v poslední době spotřebitelé stále častěji vychutnávají šálek kávy mimo domov, v kavárnách. V Česku totiž expandují nadnárodní kavárenské sítě.