Blog, Strana 9

Chcete někoho přesvědčit? Pozvěte ho na kávu

V posledních letech se pod tíhou argumentů hroutí vžité názory na pití kávy jak domeček z karet. Není to tak dávno, co padl mýtus o tom, že pití kávy je škodlivé a že pijáci kávy častěji trpí reumatoidní artritidou. Za prokázané lze také považovat i to, že pití kávy snižuje riziko vzniku cukrovky. Kofein nám snižuje riziko vzniku diabetes 2. typu až o polovinu. Nezávisle na sobě se na tom shodli hned dva výzkumné týmy, jeden z Dánska a druhý z Ameriky. Zjistili, že u mužů, kteří denně pijí dávku převyšující 6 šálků kofeinové kávy, se vyskytl pouze poloviční počet případů onemocnění cukrovkou než u jejich vrstevníků, kteří kávu nekonzumovali. U žen, které pily kávu, kleslo zmíněné riziko onemocnění cukrovkou o 30%.

Šálek kávy – nový trik reklamních manažerů. Vedle zmíněných poznatků, stojí za pozornost i to, k čemu došli u protinožců. Australští výzkumníci v tomto týdnu zveřejnili, že po dávce kofeinu jsme schopni lépe vstřebávat přesvědčivé argumenty. Údajně je to tím, že kofein zlepšuje naší schopnost zpracovat vjemy a že nám celkově rozšiřuje záběr informací, které jsme v danou chvíli schopni vnímat a vyhodnocovat. Australany k těmto závěrům přivedly pokusy na lidech. Do pokusu si vybrali dobrovolníky, kteří kriticky smýšleli o legalizaci euthanasie a legalizaci potratů. Na pokusných osobách psychologové testovali posun v jejich názorech, když se je jali přesvědčovat ke změně jejich postoje pod působením kofeinu. V pokusu použili dávku kofeinu, která odpovídala dvěma šálkům kávy. Kontrolní skupina dostávala místo kofeinu placebo. Experiment ukázal, že pokud jsou argumenty dostatečně přesvědčivé, kofein zvyšuje počet osob, jež se podaří v jejich názorech zviklat a které nakonec přijmou předkládané argumenty a svůj názor změní. Svůj podíl na tom podle vědců má zmíněné vylepšení našich psychických schopností. Spoluautor studie Dr. Blake McKimmie vysvětluje výsledky studie zase tím, že kofein zvyšuje naší schopnost pečlivě zvážit obsah sdělení. Část přesvědčovacího úspěchu ale možná jde na vrub i tomu, že kofein nás uvádí do lepší nálady, a že pohoda nás vede častěji k souhlasnému stanovisku. Informace o vlivu kofeinu na lidskou psychiku ve smyslu snadnějšího přesvědčování zveřejnila na svých stránkách Qeenslandská universita. Podrobné informace se mají brzo objevit i v evropském vědeckém časopisu European Journal of Social Psychology. Zmíněné výsledky budou zajímavé pro reklamní manažery. Věda jim vlastně dala do ruky návod, jak mají účelně svoje snažení směrovat. Měli by se svojí návštěvou nebo reklamním spotem „trefit“ do doby, kdy je cílová skupina zvyklá konzumovat kávu.

Výzkum potvrdil, že pokud máme svůj šálek kávy, jsme mnohem manipulovatelnější. Ze studie ale také vyplývá, že pití velkého množství kávy může mít negativní efekt. Ten spočívá v tom, že jak jsme schopni zpracovat větší množství informací, tak nás také snadno upoutávají i vedlejší, z pohledu reklamy rušivé, vjemy. Hodně kávy nás navíc činí roztržitými. Pokud se budeme dívat na reklamu pod vlivem velké dávky kofeinu, může nás atraktivita osoby nabízející produkt uchvacovat více než vlastní nabízený produkt.

Kofein v mozku Pradeep Nathan je expert na chování mozku působící na Monash University. Tento vědecký pracovník z Melbourne vysvětluje účinek kofeinu v reklamě následovně. Kofein stimuluje centrální nervový systém prostřednictvím zvýšené produkce celé řady přenašečů nervových vzruchů (mediátorů). Tím se nám zlepšuje paměť, zvyšuje se naše pozornost. Lépe se nám po kofeinu soustředí a snadněji se tak vypořádáváme s nastalými problémy. Tím, jak se stáváme více vnímaví a jak se nám snadněji vybavují naše dřívější poznatky, stáváme se ve svých soudech pečlivější, jsme i zdvořilejší a laskavější. To všechno jsou prvky, které v reklamě hrají velký význam. Reklama je přece založena na principu zvýšení pozornosti a nejde v ní o nic jiného, než o snahu zaujmout tolik lidí, kolik jich v danou chvíli zaujmout lze. Kofein, jak se zdá, je k tomu ochoten se kdykoli propůjčit.

Opatrný skepticismus Geoff Kelly je výkonný pracovník Australské poradenské organizace, která radí vládním organizacím a korporacím jak získat lidi aby se patřičně chovali, nebo si určité produkty koupili. Názor tohoto špičkového manažéra je poněkud opatrnější. Podle něj existují různé úrovně přesvědčování, ale klíčem k úspěchu je podle něj jen pokud je cílené působení dlouhodobé. Z jeho slov lze ve věci využití kofeinu v reklamě cítit jistou dávku zdrženlivosti. Co vy na to? Doporučujeme dát si kávu a přečíst si tento článek jěště jednou a uvidíte.

Kapslové systémy Dolce Gusto a Lavazza

Jste-li milovníci dobré kávy a neradi se necháváte odbývat kávou z prášku, jistě jste už slyšeli o čím dál známější metodě, jak uvařit prvotřídní kávu z kapslí. V Čechách jednoznačně mezi kapslovými kávovary vede kávovar od společnosti Lavazza Blue systém. Dalšími v řadě jsou například Nescafé s kapslemi Dolce Gusto. Proč tomu tak je a kde sehnat ty nejlevnější kapsle?

Kapsle Lavazza jsou oblíbené především pro svou výbornou chuť. Káva uvařená z těchto kapslí se totiž řadí mezi nejlepší kávy z běžných kávovarů vůbec. Navíc jsou kapsle dobře dostupné a nechávají prostor pro milovníky všech druhů lahodného moku. V nabídce je více než 15 druhů nápojů, kromě kávy v nabídce můžete najít i čokoládové nápoje pro děti nebo čajové kapsle Lavazza.

Dolce Gusto jsou na tom obdobně, ale jejich kvalita za kapslemi Lavzza zaostává a to i přesto, že systém je velmi podobný. Cena za balení kapslí se samozřejmě v obchodech liší, běžně lze jedno balení kapslí Lavazza zakoupit za cenu 900 Kč/ 100ks. Cenu také ovlivňuje druh nápoje, který si kupujete. Ceny kapslí Dolce Gusto seženete v cenách výrazně vyšších než u Lavazza kapslí. Běžné druhy kávy jako je Expresso, Mocha nebo Chappuccino seženete v obchodech za 129 Kč. Výhodné je si kapsle objednávat přes internet, kde na stejném balení můžete ušetřit i desítky korun. Navíc právě na internetu jsou časté akce na kapsle Dolce Gusto, které tak seženete za nejlevnější cenu.

Pokud se Vám cena za kapsle Dolce Gusto i tak zdá vysoká, vězte, že tak dobou kávu, jakou si z těchto kapslí připravíte, stojí za to. Lahodná chuť a příjemné aroma a nadýchaná pěna, to vše můžete okusit i Vy doma. Nepatrně lepší než kapslové systémy jsou systémy Lavazza.

Formování trhu kávou v ČR od roku 1990

Narazili jsme na velice zajímavý článek profesora Vladimíra Janíčka, který by tu pro přehlednost kávového trhu v ČR rozhodně neměl chybět. Je skvělým vodítkem pro ty z vás kteřé zajímá vývoj trhu skávou v ČR. Tedy: V předlistopadovém bývalém Československu bylo pražení a balení kávy výsadou státního podniku Balírny obchodu. Byl založen roku 1958 a působil do konce roku 1990. Měl devět závodů na území bývalého Československa, z nichž šest upravovalo dováženou zelenou kávu. Výhradním dovozcem kávy pro bývalé Československo byl s.p. Koospol. Dovoz v minulosti dosahoval 35 tisíc tun ročně. V současné době vlivem vstupu zahraničních firem objem dovozu realizovaného firmou Koospol řádově pokles, objem celkového dovozu však vzrostl. Vlivem stimulace poptávky se očekává dále rostoucí trend.


Všechny pražírny s.p. Balírny obchodu míchaly, pražily, balily a pod stejnými obchodními značkami distribuovaly ve svých oblastech v podstatě stále stejné směsi kávy. K 1.lednu 1991 podnik rozdělením na jednotlivé závody zanikl a o osamostatněné pražírny kávy se začaly zajímat zahraniční společnosti. V rámci privatizace získala většinový podíl v největší z nich – v jihlavské – firma Tchibo; rozestavěný nový provoz v Praze koupila společnost Douwe Egberts a ve Valašském Meziříčí zakotvila Kraft Jacobs Suchard. Jedinou významnější pražírnou v České republice bez zahraničního kapitálu zůstal bývalý závod Roudnice nad Labem, a.s. BASK a Balírny obchodu Praha.


O zbytek trhu se dělí několik malých soukromých pražičů, kteří se snaží soutěžit nižšími cenami. Protože však nakupují zelenou kávu v daleko menších množstvích než jejich velcí konkurenti, dosahují jich pouze nižší kvalitou směsí a používáním podstatně levnějších obalů a postupů balení (u velkých producentů kávy připadá na spotřební balení v průměru 20 % prodejní ceny).
Nelze jim proto předpovídat snadnou budoucnost, mohou být pouze doplňkem velkých.
Tchibo je německá rodinná firma s ústředím v Hamburku. Na trhu kávy v SRN zaujímá druhé místo. Její zvláštností je vlastní síť prodejen v centrech větších měst, ve kterých kombinuje prodej všech svých značkových druhů kávy v různém balení s nabídkou občerstvení a s velmi úzkým výběrem spotřebního zboží. Vedení firmy rychle odhadlo nové možnosti obchodu s kávou v postkomunis­tických zemích a v září 1991 založilo v Hamburku Tchibo International, spol. s.r.o. Jejím úkolem je budovat s dlouhodobou perspektivitou postavení společnosti. Konkrétními výsledky jsou dceřinná společnost Tchibo Praha, spol. s.r.o., Tchibo Budapest a Tchibo Warszava, s.z.o.o. (V důsledku rozdělení Československa též Tchibo Slovensko, spol. s.r.o.).


Významnou součástí činnosti firmy jsou služba pro gastronomii a velkospotřebitele : Café Service. Patří k nim především nabídka speciálně mleté kávy (pro kávovary) ve velkém balení, ale také kávovarů, filtrů do kávovarů, hygienicky baleného cukru a porcované smetany do kávy. Do bývalého Československa vstoupila Tchibo z velkých zahraničních výrobců kávy první. V dubnu 1991 byla založena Tchibo Praha, spol. s.r.o., a v červnu se objevily dva druhy její kávy na trhu. (Byly již praženy a baleny na základě kooperační smlouvy na strojních firmy Tchibo v Balírnách Jihlava). A firma Tchibo také jako první z velkovýrobců a distributorů kávy dala poznat, co je intenzivní reklama – zejména v televizi. Její nástup byl skutečně impozantní. Rozdíl v balení v prezentaci jejích výrobků oproti nenáročným postupům monopolních Balíren obchodu byl očividný a lákavý. Za půl roku od uvedení na trh byly prodány dva miliony kg kávy, tj. 20 milionů sáčků Tchibo Le Café. Tchibo se stala v roce 1991 nejznámější značkou v bývalém Československu.


Prvenství v příchodu však bylo vykoupeno nemalými potížemi. V roce 1991 v ČR totiž došlo k převratným změnám v maloobchodní síti a téměř k úplnému rozkladu státního velkoobchodu. Společnost Tchibo zde nenacházela spolehlivé velkoobchodní partnery a musela většinou jednat přímo s maloobchodníky, přičemž neplatící odběratelé nebyli vzácností. Větším prodejnám poskytovala zdarma prodejní gondoly a věže k vystavení své kávy, všem odběratelům pak propagační materiály a pořádala ochutnávkové akce v prodejnách.


V krátké době zavedlo do prodeje její kávu více než 20 tisíc obchodníků. Dnes již Tchibo spolupracuje s nově vytvořeným soukromým potravinářským velkoobchodem, má však také svou síť obchodních zástupců, své speciální prodejny s občerstvením a zvláštní nabídkou spotřebního zboží. Rozvíjí též služby restauracím a kavárnám Tchibo Café Service.


S výjimkou dovážené rozpustné kávy jsou všechny v ČR nyní nabízené druhy připravovány v a.s. Balírny Tchibo Jihlava.


Douwe Egberts patří k nejstarším značkám kávy v Evropě. Rodinnou firmu založil v roce 1753 holandský obchodník Egbert Douwes, který v malém obchodu v severoholandském městečku Jooure prodával kávu, čaj a tabák dovážené z Dálného Východu. Podnik vlastněný po sedm generací výhradně členy rodiny, se úspěšně rozvíjel v jednu z největších evropských pražíren kávy. K podstatnému růstu podniků došlo po 2.světové válce, kdy se vypracoval na největšího holandského vývozce kávy, čaje a tabáku. Jeho expanze na mezinárodních trzích dosáhla současné rozměry teprve po zakoupení firmy americkou společností Sara Lee/DA, kdy se dostala mezi čtyři největší producenty pražené kávy na světě.
Ročně zpracovává více než 200 tisíc tun zelené kávy, z toho 90 % na mletou kávu a zbytek na instantní kávu a kávový koncentrát, nebo jej nabízí jako praženou zrnkovou kávu.

Své kávové směsi přizpůsobuje Sara Lee/DA chuti místních zákazníků a prodává je v různých zemích pod rozličnými značkami.
Douwe Egberts v Nizozemsku, Belgii, Velké Británii a nyní i v ČR, Maison du Café ve Francii a Merlid v Dánsku. Instantní káva je nabízena pod značkami Moccona, Marcilla a D.E.Bonate.


Vedle pražení a obchodu s kávou, které jsou nejvýznamnější činností Sara Lee/DA, se společnost ještě zabývá prodejem, případně výrobou čaje, tabáku, nápojů a dalších potravin, ale také potřeb pro domácnost a osobní hygienu. Její roční obrat je odhadován zhruba na 4 mld. USD.
V roce 1992 zakoupila Sara Lee/DA Pražírny a balírny Praha, podnik s 200 zaměstnanci a obratem kolem 1,5 mld. Kč. Dostavěla a dovybavila rozestavěnou balírnu a pražírnu a zvýšila kvalitu úpravy kávy. A také o tom dala vědět spotřebitelské obci podobnou reklamní akcí jako Tchibo.


Podnik Balírny Douwe Egberts postupně zvyšuje svůj podíl na trhu kávy v České republice nabídkou druhů navazujících na tradiční místní směsi, má rovněž zvláštní službu pro gastronomické podniky.
Kraft Jacobs Suchard je ze zahraničních výrobců kávy v ČR zatím kapitálově nejsilnější. Vznikla v roce 1993 splynutím Kraft General Foods Europe a Jcobs Suchard. Nová společnost je evropskou jednotkou Kraft General Foods, což je druhý největší potravinářský komplex na světě a je součástí Philip Moris Companies Inc., což je vůbec největší společnost v oblasti baleného zboží. Ústředí firmy Kraft Jacobs Suchard je v Curychu, ale 78 výrobních zdrojů je v 17 evropských státech, nyní též v České republice (Jacobs Suchard Dadak, a.s.) a na Slovensku (Figaro, a.s.). Odhadovaný obrat firmy se pohyboval kolem 9 mld. USD, z toho připadalo na kávu 32 % , na cukrovinky 31 %, na sýry 14 % a ostatní 23 %.
V prodeji kávy je Kraft Jacobs Suchard na prvním místě v Německu, Rakousku, Dánsku, Francii a Švédsku, a na druhém místě Itálii, Velké Británii a v Řecku. Daleko nejsilnější postavení na trhu kávy zaujímá v Německu, kde prodává 33 % své celkové produkce. Na český trh vstoupila společnost (oproti Tchibo a Douwe Egberts) s určitým zpožděním, ale dá se očekávat, že se se svým současným postavením dlouho nespokojí. V létě 1993 získala v ČR ustavená spol. s.r.o. Kraft Jacobs Suchard Dadák, což je její společný podnik s restituenty pražírny kávy ve Valašském Meziříčí.


V ČR nyní připravuje a ze skladu ve Zlíně dodává pod značkou Jacobs řadu druhů své kávy a navíc pokračuje v nabídce tradičních druhů z meziříčské pražírny.

Spotřeba kávy ve světě a v ČR
Spotřeba kávy v ČR je ve srovnání se západoevropskými státy poměrně nízká, ve srovnání s ostatním světem však na tom je lépe. V přepočtu na ekvivalent zelené kávy to představuje průměrnou roční spotřebu na osobu přibližně 2,9 kg kávy, nejsou však vzaty v úvahu “turistické“ dovozy ani vývozy kávy. V současné době již káva dovezená českými turisty ze zahraničí nepředstavuje tak významný podíl na celkové spotřebě, jak před lety, kdy se podle střízlivých odhadů podílela až 20 % . Pokud by se připočetla spotřeba kávy rozpustné, dostala by se na úroveň přibližně 3 kg.

Graf Průměrná spotřeba kávy v letech 1970 – 1995 (v kg / osobu)

Pozn. : Údaje z let 1970 – 1990 jsou za Československo Pramen : ČSÚ

Konzumace kávy v ČR měla dlouhodobě vzestupný trend. Meziroční přírůstky spotřeby činily v posledních zhruba patnácti letech kolem 3 % . V polovině 60.let se v ČR spotřebovalo pouze 0,7 kg kávy na osobu (tj. stejně jako v roce 1937). O deset let později to bylo zhruba 1,4 kg, v roce 1980 již 1,8 kg, v polovině osmdesátých let 2,1 kg, a v roce 1990 dosáhla spotřeba výše 2,3 kg na osobu za rok za celou bývalou federaci (současný průměr spotřeby na osobu v ČR a v SR by činil zhruba 2,6 kg kávy za rok).


Světovými rekordmany ve spotřebě kávy jsou severské země. Finové podle údajů z počátku padesátých let spotřebují ročně 12,9 kg kávy na osobu za rok. Následuje Švédsko s 11,9 kg a Dánsko s 10,1 kg na osobu.
Z českých sousedů jsou největšími spotřebiteli Rakušané, kteří zkonzumují 10,4 kg kávy, v SRN je to 7,4 kg, v Maďarsku 3,5 kg, v Polsku 1,1 kg (vliv čaje), a na Slovensku přibližně 2 kg. Vysoká spotřeba je rovněž v zemích Beneluxu – v Nizozemí 10,3 kg a Belgii a Lucembursku 5,3 kg; ve Švýcarsku 8,2 kg. V ostatních západoevropských zemích se spotřeba pohybuje mezi 3 až 6 kg na osobu ročně (Itálie 5,1, Francie 5,5, Španělsko 4,2, Portugalsko 3,0, Řecko 3,8). Poměrně nízká je spotřeba ve Velké Británii – pouze 2,5 kg, což je opět dáno konkurencí čaje. Ve východní Evropě se zpravidla zkonzumuje méně než 1 kg kávy na osobu ročně. Největším konzumentem kávy, co do celkového množství, jsou USA, které dovážejí ročně kolem 25 % z celkového dovozu kávy. Jejich spotřeba na osobu však představuje pouze 4,6 kg ročně. USA jsou jednou z mála zemí, kde spotřeba kávy zaznamenává dlouhodobý pokles.


V produkčních zemích je spotřeba kávy kupodivu trvale na nízké úrovni, zpravidla nižší než v ČR. Ve většině afrických a asijských zemí je spotřeba zanedbatelná, poněkud výraznější je v Latinské Americe. V Brazílii se spotřebuje ročně na osobu přibližně stejné množství kávy jako v ČR.


Pokud jde o strukturu spotřeby, podíl rozpustné kávy v ČR je přibližně 3–5% z celkové spotřeby, což lze označit za slabší evropský průměr. Ve spotřebě rozpustné kávy vynikají Velká Británie (přes 90% z celkové spotřeby), Švýcarsko (30%), Španělsko (20%) a Francie (14%). Spotřeba rozpustné kávy v ostatních evropských zemích je nižší než 10%. Poměrně vysoký podíl rozpustné kávy na celkové spotřebě byl zaznamenán v posledních desetiletí v bývalém SSSR. Vysoký podíl rozpustné kávy na celkové spotřebě kávy je i v USA, Kanadě a v Japonsku. Poměrně špatně je na tom spotřeba kávy odkofeinované, v ČR činí méně než jedno procento z celkové spotřeby, zatímco v západní Evropě se pohybuje kolem 10 %.


Způsob přípravy kávy v ČR je společně s Polskem a Slovenskem považován za raritu. Český “turek“ je ve světě naprosto neobvyklý a s originálním způsobem přípravy turecké kávy má jen málo společného. Ostatní evropské země dávají přednost buď kávě překapávané či filtrované (sever a západ), nebo espressu (jih). Příprava kávy českým způsobem se ve světě používá pro účely degustací, neboť dává více vyniknout chuťovým a aromatickým vlastnostem kávy (negativním i pozitivním). Pro přípravu “turecké“ kávy ke konzumaci je proto zapotřebí používat skutečně kvalitních směsí.


Zatímco v 80. letech představoval 5–15% z celkového dovozu, nyní se odhaduje podíl robust kolem jedné třetiny. Zatímco severské státy robusty s výjimkou Dánska (18%) téměř nedovážejí, podíl robust v jižní Evropě, ve Velké Británii, Francii, Rakousku a Maďarsku se pohybuje mezi 40 až 60 %. V zemích Beneluxu je tento podíl přibližně stejný jako v ČR. Poměr mezi robustami a arabikami je dán jednak tradicí a chuťovými zvyklostmi, jednak způsobem přípravy kávy – espresso umožňuje vyšší podíl robusty.
Na českém trhu dnes působí několik desítek pražíren kávy. Největší tři pražírny, vesměs se zahraniční kapitálovou účastí, vyrábí kolem 80 % celkové české produkce pražené kávy v posledních letech. Tento stav připomíná situaci v některých jiných zemích, například v Belgii, která je počtem obyvatel srovnávána s Českou republikou (i když spotřeba kávy je vyšší), kde vedle sebe působí rovněž velké, střední a malé pražírny a všechny si najdou své zákazníky.


I přes růst cen spotřeby kávy v ČR stoupá. Český kávový svaz ve svém neoficiálním odhadu roku 1995 uvádí průměrnou spotřebu (v ekvivalentu zelené kávy) 3,1 kg na hlavu a rok. Je to o 0,8 kg více než v roce 1990.


Odborníci část přírůstku připisují na vrub rozdělení federace, na Slovensku je totiž konzumace nižší. Česká republika však v pití kávy zdaleka nevede v evropské tabulce. Prim drží severské státy, kdy se roční spotřeba pohybuje mezi 10 až 12 kg. Pozadu nejsou ani Němci a Rakušané, kteří spotřebují 7 až 8 kg na osobu. Experti však nezapomínají zdůraznit, že západní Evropa v daleko větší míře konzumuje překapávanou kávu a podstatně méně “turka“.
Zajímavé je, že nejvíce kávy se do ČR dováží z Kolumbie. Teprve po ní následuje Brazílie, Honduras, Uganda a Salvador. V ČR je nyní téměř 50 pražíren, plných 90 % trhu však mají pod kontrolou společnosti Douwe Egberts, Tchibo, Jacobs a BASK.


Roční spotřeba kávy je v západní Evropě až čtyřikrát větší než v tuzemsku.
Na domácím trhu kávy, za kterou lidé loni utratili pět a půl miliardy korun, bojují firmy především mohutnou reklamou. Jde o vzácně stabilní trh se třemi zhruba stejně silnými partnery, kteří nevedou vražednou cenovou válku. Každý z nich je přitom podle statistik silný v regionu, kde má svou pražírnu a balírnu – Tchibo v Jihlavě a na jižní Moravě, Kraft Jacobs Suchard ve Valašském Meziříčí a na severní Moravě a Balírny Douwe Egberts v Praze a ve středních Čechách. Dva z nich přitom vsadili na strategii národních značek, kdy Kraft Jacobs Suchard prodává kávu Jacobs a Dadák, firma Tchibo zavedla Jihlavanku. Obě národní značky sázející na tradici se na prodejích firem podílejí ze šedesáti procent.
Za třemi mezinárodními giganty se s velkým odstupem drží především Balírny obchodu Praha a roudnická firma Bask. Naopak zcela propadla společnost Melitta, která vsadila na filtrovanou kávu, a zatím se příliš neprosadil ani Julius Meinl či Eduscho, které je dnes v rukou Tchiba.

Autor: Doc.Ing.Vladimír Jeníček, DrSc., ČZU – ITSZ

Klaus Johann Jacobs - zakladatel značky JACOBS

V roce 1895 si 26letý farmářský synek jménem Johann Jacobs otevřel v německých Brémách lahůdkářský obchod, mimojiné s kávou, čajem a čokoládou. Není třeba zdůrazňovat, že byl úspěšný.

O pár let později byl Johann Jacobs průmyslovým podnikatelem a prvním z maloobchodních prodejců kávy, který si ve svých budovách pražil vlastní kávová zrna. Jedině tak mohl svým zákazníkům zaručit stálou kvalitu kávy, která byla připravena k okamžitému použití.

V roce 1895 má šestadvacetiletý Johann Jacobs (1869–1958) za sebou už několik let zkušeností v kávovém průmyslu jako prodejce. Pracuje v jedné obchodní společnosti ve městě Brémy na severu Německa.

Už jako učně ho vyberou, aby díky mimořádným chuťovým schopnostem pražil a ochutnával vzorky kávy. „Je nejvyšší čas se osamostatnit,“ řekne si mladý Johann, když prosívá voňavá zrnka kávy prsty. Nedlouho poté si otevře v centru Brém malý obchod. Specializuje se na prodej kávy, čaje, kakaa, čokolády a sušenek. Rozhodně netuší, že právě položil základ úspěšného mezinárodního kávového impéria značky Jacobs…

Snížit kvalitu? Nikdy! Před nově nahozeným krámkem postává dav zvědavých lidí. „Prý to celé patří mladému Jacobsovi,“ špitají si lidé před krámkem. Brzy se z krámku začne linout hutná vůně dobře upražené kávy. Píše se rok 1907 a Johann Jacobs si otvírá vlastní pražírnu. Ta brzy začne zásobovat kávou Brémy a široké okolí. V roce 1920 mu začne pomáhat synovec Walther, který zavede ve firmě mnoho moderních metod. Poptávka po kávě Jacobs rychle roste a s ní roste i firma. Jejím heslem je „Nikdy nesnižovat kvalitu našich výrobků“.

Celý svět pije kávu Jacobs Největšího rozmachu dosáhne společnost za Klause Johanna Jacobse (1936–2008), který se do rodinného podniku svého prastrýce vloží v roce 1962. Už o čtyři roky později musí coby ředitel marketingu pozměnit sortiment – konkurence totiž nespí. Různé druhy kávy, které byly doposud rozlišovány jen podle barvy, tak dostávají své názvy. Nejkvalitnější káva, balená v zeleném obalu, dostává jméno Krönung a okamžitě se rozšíří do celého světa.

Značka Jacobs se od 70. let začala šířit po celém světě a po několika fúzích v 80. a 90. letech se stala součástí skupiny Kraft Food.

Kávová charita

Není divu, že tyto úspěchy katapultují Klause Johanna do dobře polstrovaného křesla generálního ředitele společnosti! Krátce nato se stěhuje do Švýcarska. Zdejší kopce se mu patrně líbí natolik, že přijme švýcarské občanství a v Curychu založí Jacobsovo muzeum kávy. Začne se také štědře věnovat charitě – v roce 1988 založí Nadaci Jacobs, které o několik let později věnuje celý svůj podíl ve společnosti Jacobs Holding AG. A nejsou to žádné malé peníze. Vždyť se jedná v přepočtu zhruba o 30 miliard korun!

Nadace podporuje hlavně vzdělávání mladých lidí po celém světě. A že to se vzděláváním myslí Klaus Johann Jacobs vážně, dokazuje i fakt, že v roce 2006 zachrání před krachem univerzitu v Brémách. Jak? Dotací 200 milionů eur (tehdy asi 6 miliard korun)! Od té doby nese škola jeho jméno.

Díky pití kávy můžete snížit riziko fibrózy jater, zánětu jater a diabetu typu 2 jak ukázal nový výzkum.

Káva jak byl také prokázáno, snižuje riziko rakoviny prostaty, a dokonce i Alzheimerovy choroby a mrtvice. A je to právě kofeinu v kávě který je účinnou látkou v boji proti těmto nemocem, ale i ostatní zdroje kofeinu, jako je například zelený čaj, černý čaj a čokoláda mohou být užitečné při snižování zdravotních rizik, ale studie ukázala, že jen káva snižuje riziko fibrózy. Nejnovější studie kávy byla zveřejněna v lednu 2010 v časopise, Hepatologie v článku s názvem „Zvýšená spotřeba kofeinu, spojená se sníženou jaterní fibrózou“. Sto sedmdesát sedm pacientů byly studováno po dobu šesti-měsíčního období. Skupina byla složená z téměř poloviny mužů a žen trpících chronickou hepatitidou. Účastníci spotřebovali 308 mg kofeinu denně, stejně jako kdyby denně vypili 2.25 šálků kávy. Další studie, zveřejněná v časopise Arthritis revma v roce 2007 dospěla k závěru, že konzumace kávy snižuje koncentraci kyseliny močové, která je příčinou dny a osteoartrózy.

Výzkumy v oblasti kávy a cukrovky byly publikovány v časopise Archives of Internal Medicine. Nálezy rovněž uvádějí, že čaj a káva bez kofeinu také pomáhá snížit riziko vzniku cukrovky. Každý šálek spotřebované kávy snížil sedm procent rizika diabetu. Tato studie byla vybrána z více než 18ti různých studií na kávu, v celkové výši téměř půl milionu účastníků.

V prosinci 2009, předložila výsledky Americká asociace pro výzkum rakoviny Frontiers v prevenci rakoviny Výzkumná Konference ukázala, že káva snižuje riziko rakoviny prostaty, protože její vliv na hladinu cukru v krvi, inzulínu a metabolismus glukózy působí velmi dobře. Výzkumy byly získány z více než 50.000 mužů v letech 1986 – 2006. Muži, kteří pijí nejvíce kávy měli o 60 procent nižší riziko agresivní rakoviny prostaty, ve srovnání s muži, kteří kávu nepijí.

Jak ukazuje výzkum čím více kávy pijete, tím menší je riziko vzniku cukrovky a dalších chronických zdravotních chorob,. Je zapotřebí dalšího bádání a výzkumu aby se tyto výsledky potvrdili, ale vše nasvědčuje tomu, že ranní šálek kávy může být velmi dobrý pro vaše dlouhotrvající zdraví.

Portugalsko a káva

Množství kávových značek v Portugalsku lze přirovnat k množství značek piv u nás. Analogie s pivem bývá v souvislosti s tradicí pití kávy v Portugalsku často zmiňována. Portugalci konzumují kávu zásadně v kavárnách a barech, které jsou rozsety po městech jen několik kroků od sebe. I přesto většinou nemají prázdno. Káva se zde pije v kteroukoliv denní dobu a snad jen v brzkých ranních hodinách se města probouzejí k životu o něco pomaleji, než jsme zvyklí v Česku. Naopak Portugalci si svoji poslední kávu rádi vychutnají i po půlnoci. Přestože portugalská káva je v České republice zatím téměř neznámá, příprava a konzumace kávy má v Portugalsku velmi silnou tradici. Existuje bezpočet značek i způsobů přípravy kávy. Portugalci si vybírají z nabídky více jak 2 000 domácích značek, z nichž většina má pouze regionální charakter. Národní trh ovládá skupina několika nejsilnějších. Nicola cafés je dvojkou na portugalském trhu a zároveň je nejstarší značkou nejen v Portugalsku, ale i v celé Evropě. Kavárny jsou zároveň i cukrárnami a Portugalci si ke své kávě rádi vychutnají některý z tradičních portugalských zákusků. Jsou také hlavním místem setkávání především mužů, kteří nad jedním malým šálkem kávy vydrží debatovat i hodiny. Hlavními tématy jsou politika, fotbal, a také ekonomická krize, která na rozdíl od zbytku Evropy v Portugalsku údajně trvá již přes 50 let.

Příprava kávy v Portugalsku

Portugalské espresso je považováno za jedno z nejlepších na světě a každý, kdo tuto zemi navštívil, ví o čem je řeč. Portugalský způsob pražení je odlišný od toho italského. V Portugalsku se káva praží delší dobu a při nižší teplotě než v Itálii. Důsledkem toho má jemnější chuť i aroma. Terminologie kávových nápojů, na které můžete v tamních kavárnách narazit, je velmi složitá a cizince může poněkud zmást. Malé silné espresso je základem většiny z nich a zároveň tím nejoblíbenějším. Ale jen pro něj existuje více jak pět variant, z nichž každá má vlastní odlišný název. Zjednodušené základní menu portugalského café (kavárny) vypadá asi takto: Café nebo Bica – tradiční malé espresso Café Pingado – malé espresso s kapkou mléka Garoto – malé espresso s mlékem Galão – espresso ve sklenici mléka Meia de Leite – espresso s mlékem 1:1 Café Cheirado – espresso s kapkou pálenky Mazagran – espresso (nová nebo i jednou použitá dávka kávy) s vodou, ledem a citrónovou šťávou, vše promíchané v shakeru Carioca de Café – espresso z poloviční porce kávy nebo už jednou použitou dávkou Carioca de Limão – omytá naloupaná kůra, zalitá horkou vodou Chocolate Quente – horká čokoláda