Průkopníci ve světě kávy

Káva a čaj, dvojice tradičních nápojů. Zatímco donedávna byl celosvětově populárnější čaj, v posledních letech dávají lidé více přednost kávě. Od roku 1995 se na světě vypije více než 400 miliard šálků kávy ročně. Za skutečností, že se káva stala populárnějším nápojem než čaj, zřejmě stojí více faktorů, kořeny současné obliby pití kávy musíme každopádně hledat hlouběji v minulosti. Svět zná několik jmen, která výrazně přispěla k rozšíření kultury konzumace kávy. Pojďme se nyní na 3 významná jména podívat blíže.

  1. Alfred H. Peet (1920–2007) – možná Vám jméno tohoto rodilého Holanďana nic neříká, avšak vězte, že tento muž je označován za průkopníka moderního pití kávy v USA. Základní dovednosti získal Alfred od svého otce, který vlastnil malou pražírnu kávy. V roce 1955 opustil rodnou zemi a emigroval do Spojených států, kde pracoval v kávovém průmyslu. Později si založil vlastní obchod s kávou v Kalifornii a postupně otevřel pobočky po celých USA. Jeho žáky v umění jak správně pražit kávu byli i Jerry Baldwin, Zev Siegl a Gordon Bowker, kteří posléze v roce 1971 založili v Seattlu první kavárnu dnešní největší celosvětové sítě kaváren Starbucks. Historici nazvali Alfreda Peeta “Holanďanem, který naučil Ameriku, pít kávu”.
  1. Emilio Lavazza (1932 – 2010) – pravděpodobně nejčastěji skloňované jméno v souvislosti s celosvětovým rozšířením popíjení černého moku. Emilio byl v pořadí třetím vládcem italské rodinné firmy Lavazza a jeho působení přineslo několik novátorských postupů. Především se neslo v duchu velmi úzké spolupráce s umělci. S pomocí předních fotografů, kteří mu vyráběli každoroční kalendáře, či designérů a návrhářů, kteří stáli za návrhy kávových šálků, hrníčků a veškerého příslušenství, které ke kávě patří, Emilio postupně zvyšoval prestiž značky Lavazza. Jako jeden z prvních také pochopil sílu masivní televizní reklamy a do reklamních spotů obsazoval známé italské herce a umělce. Ani po čistě technologické stránce však firma za jeho působení nezaostávala, např. v roce 1961 jako první uvedla na trh vakuově balenou kávu. V posledních letech pak zachytil nový trend, kdy se pro přípravu nápoje používají kávové kapsle, a kromě kapslí samotných nabídl světu i designově atraktivní kávovary na kapsle pro přípravu kvalitní kávy a hlavně výtečného espressa. Není divu, že již za svého života získal Emilio Lavazza výstižnou přezdívku Pan Espresso a pravá italská káva Lavazza zaujala téměř 50% podíl na trhu s kávou v jeho rodné zemi.
  1. Klaus Johann Jacobs (1936–2008) – stejně jako Emilio Lavazza byl i Klaus Johann Jacobs v pořadí třetím vládcem rodinné firmy. Největší rozmach firmy Jacobs je spojován právě s jeho jménem. Zlomovým momentem se stala marketingová strategie založená na rozlišování různých směsí kávy nikoliv podle barvy (jak tomu bylo do té doby), ale tak, že každá směs dostala svůj vlastní název. Nejkvalitnější káva, balená v zeleném obalu, dostala jméno Krönung. Okamžitě se rozšířila do celého světa, začaly ji pít miliony lidí a zajistila značce Jacobs celosvětový význam.